2023 yılında Avrupa’nın en büyük 40 havalimanından tahmini 1,19 milyar yolcu geçti. En fazla uçuş yapılan havalimanı ise İstanbul Havalimanı oldu.
Hava trafik kontrolörlerinin grevlerinden aşırı hava koşullarına kadar milyonlarca yolcu 2023’te Avrupa çapında uçuş gecikmeleriyle karşı karşıya kalacak.
En çok sorun hangi havalimanlarında yaşandı ve olumsuz koşullara en iyi tepkiyi hangi havayolları verdi?
Avrupa’nın hava trafik kontrol kurumu Eurocontrol tarafından yayınlanan yeni veriler, havalimanlarının ve havayollarının geçen yıl nasıl performans gösterdiğini ortaya çıkardı.
Veriler, “grevlerden kaynaklanan aksamalar, olumsuz hava koşullarındaki büyük artış ve Rusya’nın Ukrayna’yı işgali” karşısında 10 milyon uçuşun zamanında iniş ve kalkışını sağlamanın zorluklarına dikkat çekiyor.
Avrupa’daki gecikmeler 2023’te daha da kötüleşti mi?
Fransa’daki hava trafik kontrolörlerinin grevleri ve yaz aylarındaki aşırı hava olayları, geçen yılın ilk yarısında Avrupa’daki uçuşlar üzerinde büyük bir etki yarattı.
Ukrayna’nın hava sahasını kapatmaya devam etmesi, komşu ülkeler üzerindeki trafiğin artmasına ve Macaristan’da neredeyse her gün kısıtlamalara yol açtı.
Hava trafik kontrolörlerinin saldırılarından kaynaklanan gecikmeler 2023’te 2022’ye göre dört kat daha fazla oldu ve neredeyse Fransız hava sahasının tamamını etkiledi.
Tüm nedenlerden dolayı ortalama gecikme 17,7 dakikaydı. Bu dönem yaklaşık olarak 2022 ile aynı seviyede kaldı ancak 2019 Kovid-19 seviyelerinin çok üzerinde gerçekleşti.
Uçuşların %65’i zamanında kalkarken, %71’i varış noktasına zamanında ulaştı.
Lizbon ve Londra Gatwick gibi havalimanlarında sıklıkla kapasite sorunları yaşanırken, Amsterdam, Heathrow ve Münih gibi diğer merkezlerdeki büyük aksaklıklar hava koşullarından kaynaklanıyor.
Fransa ve Almanya, rotadaki tüm uçuş gecikmelerinin yaklaşık üçte ikisini oluşturdu.
Grevler, hava olayları ve sistem değişiklikleri sorunları daha da kötüleştirse de, kapasite ve personel sorunları gecikmelere neden olan ana sorunlardı.
En az gecikme hangi havayollarında yaşandı?
Dört havayolu, Iberia, Widerøe, Vueling ve Norveç, %80’in üzerinde zamanında varış oranıyla en fazla sayıda uçuşun zamanında geldiğini kaydetti.
Ancak 2019 yılına göre dakiklik konusunda yalnızca Vueling ve Norveç iyileşme gösterdi. Diğer tüm şirketlerin grafiklerinde ise düşüş gözlendi.
Zamanında varış açısından en kötü havayolu şirketleri ise yüzde 61 ile TAP, yüzde 62 ile Pegasus ve yüzde 64 ile Türk Hava Yolları oldu.
Oslo, Viyana ve Atina, dakik kalkışları garanti eden havalimanları arasında podyumda yer aldı. Eurocontrol verilerine göre 20 havalimanının tamamı, zamanında kalkış açısından 2019’a göre daha kötü rakamlar kaydetti.
Avrupa’nın en yoğun havalimanları hangileri?
Geçtiğimiz yılın en fazla uçuş gerçekleştiren İstanbul Havalimanı, 22 Haziran’da bir günde 1.684 uçuşla yeni bir rekora imza attı. Amsterdam ikinci, Londra Heathrow ise üçüncü oldu; üçü de 2022’ye kıyasla trafikte artış gösterdi.
Ancak havalimanlarının büyük çoğunluğu hâlâ 2019’a göre daha az uçuş gerçekleştiriyor.
Eurocontrol, 2023 yılında Avrupa’nın en büyük 40 havalimanından 1,19 milyar yolcunun geçeceğini tahmin ediyor. Bu rakam 2022 yılına göre önemli ölçüde yüksek ancak yine de Kovid-19 salgını öncesine göre düşük.
Yolcu sayısındaki bu artış, uçuşlardaki artıştan çok daha fazla çünkü yeni uçak modelleri artık havayollarının eskisinden daha fazla koltuğa sahip olması anlamına geliyor. Veriler aynı zamanda bu koltukların dolduğunu da gösteriyor.
2023’te en çok uçuş nerede gerçekleşti?
Eurocontrol ayrıca geçen yıl Avrupa’dan hangi rotaların en popüler olduğunu da ortaya çıkardı. Yolcuların çoğu, günde ortalama 21.660 uçuşla Avrupa içinde uçtu.
Kıtalar arasında her gün ortalama 5.414 uçuş gerçekleşti.
Avrupa’nın ardından en çok tercih edilen destinasyon Orta Doğu olurken, onu Kuzey Amerika, Kuzey Afrika ve Asya takip etti. Asya/Pasifik bölgesine uçuşlar, 2022’ye kıyasla %33 artışla geçen yıl en yüksek büyümeyi gördü.